Club in Beeld: Sportsocieteit Reuvers

Deze maand bezochten wij Sportsociëteit Reuvers in het Limburgse Munstergeleen. Clubmanager José Reuvers vertelt hartelijk over het fitnessbedrijf, dat al sinds 1983 bestaat. Sportsociëteit Reuvers is een familiebedrijf waar de klant voorop staat, waar kwaliteit hoog in het vaandel wordt gedragen én dat allemaal voor een faire prijs. José zit al jaren in het vak en vertelt enthousiast over wat Sportsociëteit Reuvers zo succesvol maakt.

horeca

José, wat leuk dat je dit interview geeft en wat een gastvrijheid! Zou je ons iets willen vertellen over Sportsociëteit Reuvers?

José: “Natuurlijk! Sportsociëteit Reuvers is echt een familiebedrijf. Mijn man, Bas Reuvers, is directeur van ons bedrijf. In 1983 zijn wij gestart met een sportschool in Heerlen. In 1990 opende Munstergeleen haar deuren en uiteindelijk hebben wij in 2013 ook nog een vestiging geopend in Maastricht.

Sportsociëteit Reuvers is een allround bedrijf. Wij bieden fitness, groepslessen, personal training en fysiotherapie aan. Onze klanten kunnen ook even heerlijk ontspannen onder de zonnebank én wij hebben een gezellige horeca, waar veel mensen elkaar kunnen treffen. Met name het sociale aspect is in de loop der jaren erg belangrijk geworden voor veel mensen, zowel jong als oud.”

Dat het sociale aspect belangrijk is, is ook goed zichtbaar. De gezelligheid is meteen merkbaar als je binnenstapt. Wat is jouw functie in dit bedrijf en hoe is het voor jou allemaal begonnen?

José: “Ik ben clubmanager in onze vestiging in Munstergeleen. Daarnaast geef ik zelf ook nog een aantal groepslessen. Van oorsprong ben ik opgeleid in de hippische sector. Ik heb de hippische beroepsopleiding gedaan in Deurne en was op 19-jarige leeftijd al actief als zelfstandige op een manege. Op 21-jarige leeftijd leerde ik mijn man Bas kennen. Ik ben via hem in de fitnessbranche terecht gekomen en heb daarna diverse opleidingen gevolgd om ook groepslessen te kunnen geven. Ik heb onder andere de opleiding tot zweminstructrice, aerobics instructrice en spinning instructor gevolgd én ook de gestandaardiseerde opleidingen BodyPump en CXWORX afgerond. Ik ben begonnen in Heerlen en in 1990 zijn Bas en ik (toen 24 jaar oud of jong, haha) in Munstergeleen begonnen. Daar gaf ik zwemlessen en ochtendgym (ja, zo noemden wij dat vroeger, haha). Daarnaast verzorg ik een stukje horeca en receptie. Eigenlijk ben ik overal inzetbaar.

Mijn man Bas verzorgde de fitnessbegeleiding en gaf ook groepslessen zoals spinning, conditietraining, ontbijtfitness en zwemlessen. Hij heeft topsporters begeleid en is nog steeds verantwoordelijk voor alle facilitaire zaken zoals onderhoud en inkoop van nieuwe apparatuur en onderhoud aan de panden.” 

Hoe is Bas eigenlijk in de fitnessbranche terecht gekomen?

José: “Bas heeft te vroeg moeten stoppen met professioneel voetbal. Zijn vader was fysiotherapeut van beroep en had een eigen bedrijf. Dat was Sportsociëteit Reuvers in Heerlen. Na het afronden van zijn CIOS opleiding zag Bas zijn kansen liggen in het bedrijf van zijn vader. Naderhand volgden er nog veel cursussen, omdat de vraag naar groepsfitness zo enorm toenam.”

Is het passie dat jou in de sportsector heeft getrokken?

José glimlacht en vertelt: “Sport is inderdaad onze passie én ook de passie van onze kinderen: Sander en Anoek. Sander neemt de bedrijfsleiding in onze Maastrichtse vestiging voor zijn rekening en doet grafische vormgeving. Anoek geeft aerobics en pilates en heeft daarnaast een fulltime baan. Ook mijn schoonzusjes zijn allemaal actief in de branche en ons bedrijf. Je zou kunnen zeggen dat de passie voor sport echt in de familie zit.”

Wat leuk om te horen! Jullie werken toch al een tijdje met ClubJoy programma’s. Hoe is dat zo ontstaan?

José: “Klopt! Ons eerste ClubJoy programma was ClubJoy Battle. Ik weet nog dat Marjan Sunfire destijds helemaal is afgereisd naar Munstergeleen om een ClubJoy Incompany Training ClubJoy Battle te verzorgen bij ons. Dat was januari 2013, toch alweer ruim vijf jaar geleden. Hoe wij in aanraking kwamen met ClubJoy? Wij werkten met Les Mills licenties toen Marc Neijland ons benaderde. Hij gaf aan dat er nu ook een soortgelijke Nederlandse formule beschikbaar was op het gebied van gestandaardiseerde groepslessen. Zo is het eigenlijk geschied. CXWORX werd vervangen door ClubJoy Core en BodyPump hebben wij recentelijk ook vervangen door ClubJoy Power.” 

reuverscore

Waarom de keuze voor ClubJoy?

José: “ClubJoy is een Nederlands bedrijf. Dat moeten we toch zeker ondersteunen! De kwaliteit is goed, de service is zelfs beter dan we gewend waren en we kunnen beter en strakker communiceren. Persoonlijk vind ik service erg belangrijk. Gehoord en gezien worden. Wij bieden dat ook aan bij onze klanten en verwachten dat ook van de firma’s die aan ons leveren.

ClubJoy maakt fijne programma’s. De muziek hoort bij Europa, wat ik erg belangrijk vind. De ClubJoy Core lessen worden bij ons namelijk gegeven in de fitness zaal, in de functionele zone. Los daarvan wordt een les gedragen door de instructeur die de les geeft. Daarom geven wij aankomende instructeurs de tijd om het geschreven programma goed in te studeren. Je moet het programma kunnen voelen en begrijpen. Als dat lukt, verkoop je het ook! Los van het feit dat ClubJoy een Nederlands bedrijf is, is het ook nog eens booming! Jullie blijven aan de weg timmeren en dat doen wij ook: werken aan de toekomst.” 

Dat is leuk om te horen José! Wat is jullie meest populaire ClubJoy les?

José: “Dat is ClubJoy Power. Waarom? Tja, het is gewoon een geweldige krachttraining op muziek. Alle spiergroepen worden getraind in groepsverband én het is zeker niet saai. Vooral voor klanten die individueel trainen in de fitness is dit de perfecte oplossing, omdat individuele training op een gegeven moment saai kan worden.” 

Hebben jullie nog interessante evenementen op de planning staan?

José vertelt energiek: “Dat hebben wij zeker. Wij organiseren 28, 29 en 30 september een event, eigenlijk meer een festival. Dit ter ere van de start van een nieuw seizoen en de promotie van de nieuwe releases. Het is echt een kick-off voor bestaande lessen en nieuwe lessen. Ook de opening van het spinningseizoen wordt gevierd, gecombineerd met een hapje en een drankje.  

De buitensporters komen dan traditioneel naar binnen en de wintersporters gaan zich klaar maken voor het schaats- en skiseizoen, dus genoeg werk aan de winkel. Een leuke en gepaste actie voor bestaande klanten is altijd goed.”

reuversfiets

Dat klinkt als een groot feest! Heb jij nog een goede ondernemerstip voor andere ClubJoy sportscholen?

José: “Ja hoor, dat heb ik wel. De prijs-kwaliteit verhouding moet kloppen. Kies je voor Reuvers, dan kies je voor een hoge kwaliteit voor een faire prijs.” 

Dankjewel José voor de gastvrijheid en dit openhartige interview!