In Beeld: Sport & Beauty Plaza

Deze maand in “In Beeld” een interview met Roy van Zal van Sport & Beauty Plaza  in het Groningse Scheemda. Gedreven vanuit passie, opende hij in 2007 zijn sportschool en specialiseerde Roy zich in diverse disciplines. Na twaalf jaar beschouwt Roy zijn baan nog steeds als hobby en heeft hij een duidelijke visie op hoe een sportschool succesvol kan zijn en blijven.

 Knipsel

Wat leuk dat je meewerkt aan dit interview Roy! Wat is volgens jou kenmerkend voor Sport & Beauty Plaza?
Roy: “Ons spandoek geeft het eigenlijk al aan. Bij ons staat plezier voorop. Dat is een belangrijke maatstaf, maar ook het sociale aspect en

het sporten op eigen niveau vinden wij belangrijke aspecten. Wij stellen dan ook dat we een afspiegeling zijn van de samenleving. Jong en oud, dik en dun, maar ook mensen
met een geestelijke en/of lichamelijke beperking zijn van harte welkom bij ons.
Wij denken een familiesportschool te zijn, met een veelvoud aan faciliteiten. Zo hebben wij een beauty gedeelte,  met een zonnebank, kapsalon, sauna en een schoonheidssalon. Daarnaast hebben wij een gevarieerd aanbod aan groepslessen, van vechtsport tot ontspanning en van ritmische lessen tot cardio.  Naast fitness kun je bij ons ook terecht voor fysiotherapie of hulp bij gewichtsbeheersing.”

Dat klinkt zeker niet verkeerd! Kun je iets over jezelf vertellen? Wat is bijvoorbeeld jouw rol binnen dit bedrijf en hoe ben je in de sportbranche terecht gekomen?
Roy: “Zelf ben ik altijd zelfstandig ondernemer geweest. Ik werkte voorheen als zelfstandig ondernemer in de bouw en was bedrijfsleider bij een bedrijf in logistieke middelen. Op een gegeven moment besloot ik om mijn werk en mijn hobby te gaan combineren binnen een sportschool. Voordat ik begon met een eigen sportschool, heb ik diverse opleidingen gedaan die gerelateerd zijn aan fitness. Denk aan Fitnesstrainer A en de opleiding tot sportmasseur. Ook heb ik diverse ClubJoy opleidingen gevolgd om les te kunnen geven. Denk aan ClubJoy Power, ClubJoy Battle en ClubJoy Cycle. De sportschool bestaat nu twaalf jaar en ik kan nog altijd zeggen dat ik mijn werk als hobby zie.
Toen de sportschool al een tijdje in bedrijf was, heb ik me ook toegespitst op het halen van mijn BHV instructeurs-papieren. Naast mijn activiteiten binnen Sport & Beauty Plaza, verzorg ik nu tevens BHV trainingen.”

Klinkt als een keuze die gemaakt is vanuit pure passie voor het vak. Klopt dat?
Roy knikt bevestigend en vertelt: “Sporten is altijd al mijn lust en mijn leven geweest. Ik hield me bezig met tennis, voetbal, hardlopen, judo, karate kickboksen en deed mee aan triatlons. Het allerleukste aan dit vak is werken met mensen. Het is mooi om je eigen passie over te kunnen brengen, maar ook om te zien hoe groot het vermogen van iemand is.”

Dat is inderdaad pure passie voor het vak! Hoelang werken jullie al met ClubJoy programma’s?
Roy: “In 2007 is Sport & Beauty Plaza geopend en al vrij snel daarna kwamen wij in contact met Marc Neijland. Aanvankelijk hadden wij een compleet ClubJoy pakket in ons aanbod, maar naar enige tijd zijn wij meer gaan specialiseren. Een lange tijd hebben wij met ClubJoy Yoga gewerkt, daarna een periode met ClubJoy Battle en nu werken wij met ClubJoy Power.”

Wat was voor jou de overweging om met ClubJoy lessen te starten?
Roy: “Ik ben te spreken over de verschillende soorten programma’s, maar ook over de personen achter de programma’s. De no-nonsense cultuur spreekt mij aan. Ook de opleidingen – destijds nog twee opleidingsdagen – zijn prettig.”

Wat leuk om te horen Roy! Wat is de meest populaire les bij Sport & Beauty Plaza?
Roy: “Dat is ClubJoy Power. Waarom deze les zo populair is? Vooral omdat iedereen op eigen niveau mee kan doen, zonder dat dit erg opvalt.”

Staan er nog speciale events of acties op de planning de komende maanden?
Roy: “Eigenlijk niet. Na jaarlijks de Sinterklaasloop te hebben georganiseerd,
zal het dit najaar hierin wat rustiger zijn. Wel hebben wij een goede tip van Marc Neijland in de praktijk gebracht. Wij hanteren nog steeds de “breng een vriend” actie. Wij zijn net gestopt met Crazy Friday: dat is vier keer 30 minuten intensief sporten, met steeds andere lessen en een drankje als afsluiting.”


Wat is jouw ondersnemerstip voor andere sportclubs?
Roy: “Kijk naar welk deel van de markt je wilt bereiken. Met andere woorden: specialiseer en focus daarop. Doe je dit niet, dan zie je dat je op ieder punt wel iemand om je heen krijgt, die ergens beter in is. Zorg ervoor dat jouw publiek zich thuis voelt binnen jouw club. Door onze kleinschaligheid hecht ik ook veel waarde aan een persoonlijke benadering.”

Roy van Zal2

Bedankt Roy, voor dit bondige interview!