Tips voor groepsfitness instructeurs om de zomer door te komen

Juli en augustus kunnen lastige maanden zijn voor fitness professionals. Vakanties, warm weer, bbq’s en feestjes zijn de oorzaak van een onregelmatige opkomst tijdens de groepslessen. Zelfs de meest enthousiaste leden kunnen het in deze periode laten afweten.  Lage deelnemersaantallen, afzeggingen, de afwezigheid van de fanatiekelingen die altijd vooraan staan en energie in de groep brengen, maken het  een moeilijke periode voor groepsles instructeurs. Veel fitness professionals kunnen niet wachten totdat de scholen in september weer starten.

Gelukkig zijn er wat manieren waarop JIJ als groepsles instructeur het verschil kunt maken en kan zorgen voor een verandering in houding bij je deelnemers. Zorg er voor dat je de zomermaanden als groepsfitness instructeur goed door komt met de volgende tips.

zomer tips 405

DOE IETS VOOR JE DEELNEMERS

Wijzig je intro

Wanneer je je les start en het aantal deelnemers is onverwacht laag, dan wordt er vaak automatisch iets gezegd in de trant van: “Waar is iedereen?” of “We zijn maar met een klein groepje”. Natuurlijk bedoel je daar niets mee maar bekijk het eens vanuit het oogpunt van je deelnemers die WEL zijn komen opdagen. Begin met het bedenken van nieuwe openingszinnen en intro’s om degenen die wel gekomen zijn te “belonen” en aan te moedigen dit te blijven doen hoewel ze in de minderheid zijn. Creëer een band met je deelnemers zodat ze zeker de volgende les weer terug komen en er ook in de herfst nog zijn.

Ideeën:
“Jullie zijn goed!!! Op een dag als vandaag waarbij maar weinig mensen de tijd hebben gevonden om naar de sportclub te komen om aan hun fitheid en gezondheid te werken, hebben jullie dat wel gedaan. Ik ben heel trots op jullie!”

“Fijn, een klein gezellig groepje…Ik kan niet wachten om iedereen de individuele aandacht te geven die jullie vandaag verdienen!”

Geef één of meerdere van je deelnemers een “high five” omdat ze naar de les zijn gekomen terwijl veel anderen niet zijn gekomen omdat ze waarschijnlijk in de zon liggen te luieren.

Probeer iets nieuws

Geloof het of niet, er zijn voordelen aan het hebben van een kleiner-dan-normaal groep. Zijn er materialen die je normaal niet kunt gebruiken omdat er te weinig van zijn? Of zijn er bepaalde partner-motivatie-oefeningen die je al een tijd uit wilt proberen maar moeilijk te organiseren zijn met veel mensen in je les? Misschien is er een nieuwe combinatie van oefeningen die je nu wel durft te doen omdat die kritische voorste rij deelnemers er toch niet zijn. Oh yeah! Bedenk drie dingen die je normaal gesproken NIET kunt doen omdat je groep te groot is en introduceer er eentje elke week om je les lekker fris te houden.

“Make them feel special”

Er kan niet ontkent worden dat de energie van een grotere groepsles ervoor zorgt dat het lijkt alsof de tijd gedurende de workout heel snel gaat. Proberen om zoveel mogelijk mensen naar je lessen te krijgen gedurende zomerperiode is een lastige opgave, maar je kan beginnen met bijvoorbeeld een klein beloningsysteem met leuke prijzen. Ga brainstormen en bedenk wat methodes waarmee je mensen kunt motiveren om naar de workouts te blijven komen en kunt aanmoedigen om ook vrienden te enthousiasmeren.

Bijvoorbeeld: De Tour De France is een fantastisch evenement om als motivatie middel te gebruiken. Je kunt je deelnemers aanmoedigen om elke keer naar je les te komen door een cycle rooster te maken die gebaseerd is op participatie gedurende de dagen van de Tour. Voor elke keer dat een persoon naar je les komt, kan deze “kilometers”verdienen. Deze kilometers zijn gelijk aan de etappe van die dag van de Tour De France. Aan het eind van de Tour tel je alle kilometers bij elkaar op en maak je de vrouwelijke en mannelijke winnaars van jouw sportclub bekend. Je kunt zelfs “bonus kilometers” uitreiken voor het deelnemen aan andere groepslessen (zoals Yoga, Core etc.) of voor het meebrengen van een vriend. Zo betrek je de hele club en motiveer je mensen om gedurende de zomer te blijven komen.

Plant het zaadje

Misschien denk je, ja hoor dat klinkt allemaal goed maar het zal bij mijn club niet werken. No worries! Gebruik deze periode om vooruit te plannen. Focus op het laten groeien van een hechte gemeenschap binnen je club.  Doe mee met locale evenementen (zoals het doen van de warming up bij de start van een locale race, zorg ervoor dat jouw club aanwezig is met een stand of activiteit op de locale braderie etc.). De rustige zomer maanden zijn ook een mooi moment om een goede social media strategie op te zetten welke gebruikt kan worden om mensen enthousiast te maken voor de herfst en winter periode. Hoe meer werk je nu doet om je club en je lessen te promoten, des te meer nieuwe leden misschien wel zullen starten in september.

DOE IETS VOOR JEZELF

Neem vrij

Plan één langere periode of meer kleinere periodes vrij gedurende de zomer maanden. Overleg met je clubmanager en/of teamleden onderling wanneer iedereen het beste vrij kan nemen en zorg dat de “bemanning” van je club altijd netjes geregeld is middels een rooster. We hebben allemaal tijd voor ons zelf nodig om te relaxen (in de zon) en de batterijen op te laden. Je zult ondervinden dat je helemaal verfrist terugkeert, vol energie weer aan je lessen begint en je minder zorgen maakt om een eventueel gebrek aan deelnemers.

Investeer in iemand anders

Iets terug geven aan iemand anders middels het delen van kennis, is een deugdelijke manier om de rustige zomer periode door te komen. Is er een jonge instructeur die je kunt helpen en coachen? Of is er een fanatiek lid binnen jouw sportclub die de ambitie heeft om instructeur te worden? Je kunt deze begeleiden, trainen en samen een opleidingplan uitstippelen. Iemand anders opleiden en je kennis doorgeven is een fantastische manier om de fitness branche verder te helpen ontwikkelen en tegelijkertijd word je weer attent gemaakt op je eigen skills en misschien wel verbeterpunten.

Investeer in jezelf

De zomer is de perfecte tijd voor bijscholing en (zelf)ontwikkeling. Maak een plan om tussen nu en het moment waarop je kids terug naar school gaan, iedere week weer iets nieuws bij te leren. Er is ontzettend veel informatie online te vinden. Bekijk video’s van leerzame lezingen en conferenties, lees artikelen over interessante onderzoeken of word gemotiveerd door jezelf nieuwe choreografieën en oefeningen aan te leren. Train voor iets zoals een nieuwe hobby, een nieuwe sport, een fitness doelstelling. Of probeer iets nieuws op het gebied van groepslessen. Het is nu een mooi moment om (samen met je manager) een groepslesrooster met nieuwe lessen te maken voor de herfstperiode. Leren is de beste methode om fris te blijven tijdens de trage zomermaanden.

 

Met bovenstaande tips kom je makkelijk de rustige groepslessen gedurende de zomermaanden door. Voordat je het weet sta je in september weer voor volle zalen en ben je zeer waarschijnlijk beter, frisser, vol energie en meer gefocust.