Waarom en hoe senior fitnessclubleden aantrekken?

Senior Gym 405

Onze bevolking groeit en wordt steeds ouder. Uit meerdere onderzoeken op het gebied van vergrijzing is gebleken dat fysiek actief zijn belangrijk is voor deze bevolkingsgroep. Fysiek actief zijn draagt bij aan een lange levensduur, zelfs als je pas tijdens je seniorjaren begint te sporten heeft het een belangrijke positieve impact. Maar actief zijn gaat niet alleen over het toevoegen van jaren aan je leven, het gaat ook over het toevoegen van kwalitatief leven aan je jaren.

Door als senior in beweging te komen en te blijven, kun je je energie een boost geven, je onafhankelijkheid behouden, je hart beschermen en symptomen van ziekte of pijn onder controle houden evenals je gewicht. Regelmatige lichaamsbeweging is ook goed voor je geest, humeur en geheugen.

De oudere doelgroep is een groep die zich meer en meer bewust wordt van hun gezondheid en op zoek gaat naar manieren om op een veilige en prettige manier iets aan beweging te doen. Senioren hebben de tijd, het geld en de motivatie om gezond en fysiek actief te blijven, dus zorg ervoor dat jij als fitnessondernemer deze doelgroep en deze potentiële leden niet over het hoofd ziet.

In de meeste fitnessclubs zijn mensen van alle leeftijdscategorieën lid en logischerwijs heeft een fitnessclub in bepaalde categorieën meer leden dan in andere categorieën. Naast bijvoorbeeld goed verdienende alleenstaanden zijn gepensioneerden een interessante doelgroep voor fitnesscentra. Een goed en aantrekkelijk aanbod voor senioren kan helpen bij de retentie en consistentie binnen je club.

Senioren zijn aantrekkelijk voor een fitnessclub omdat ze meestal genoeg tijd hebben om te sporten. Ze komen niet alleen in de piekuren, maar vooral in de daluren sporten om zo hun conditie te behouden. Voor de fitnessclub is het een ideale manier om een continue bezetting te realiseren. Bovendien zijn senioren veelal kapitaalkrachtig en geven ze over het algemeen de voorkeur aan een duurder abonnement met meer services en persoonlijke aandacht, in plaats van aan een goedkoop abonnement in een budgetclub.

Meer ouderen aan je fitnessclub verbinden, verhoogt niet alleen je ledenaantal, maar ook je retentiecijfer. Voor fitnessondernemers is het dus aan te bevelen om hun inzicht te vergroten op het gebied van de specifieke wensen en behoeften van deze oudere doelgroep.

Hieronder volgen enkele aandachtspunten die van belang zijn bij het inspelen op en het aantrekken van een oudere doelgroep.

Personeel
Pas het personeelsbeleid aan op de specifieke doelgroep(en) die je wilt aanspreken. Het vinden van het juiste personeel is van groot belang. De interactie met instructeurs vormt een belangrijke component bij de mate van tevredenheid van senioren over een fitnessclub. Daarbij vinden ze goede begeleiding en coaching erg belangrijk. Niet alleen fysiek, maar vooral ook persoonlijk. De instructeur dient zijn begeleiding op zowel het fysieke aspect als ook op het persoonlijke aspect (met rust, humor en aandacht) aan te (kunnen) passen. Als een senior echt het gevoel heeft dat de trainer om hem/haar geeft, zal hij/zij niet vertrekken om bij een andere fitnessclub te gaan sporten.

Neem medewerkers in dienst die stipt en vriendelijk zijn en ook het geduld hebben om met senioren te werken. Ouderen hechten veel waarde aan deskundig en betrouwbaar advies. De medewerkers dienen genoeg kennis in huis te hebben om deze doelgroep te adviseren. Een oudere fitnessinstructeur met levenservaring is hierbij een pré.

Aanbod
Zorg voor een aanbod dat senioren aanspreekt en dat afgestemd is op de fysieke mogelijkheden en doelstellingen van deze doelgroep. Je aanbod dient activiteiten te omvatten die de oudere leden graag doen. Vanwege de sociale aspecten heeft sporten in groepsverband de voorkeur bij deze doelgroep. Groepsfitness is een enorm goed retentiemiddel. Het creëren van sociale groepjes binnen een fitnessclub verbetert het relatie-aspect, wat helpt bij het behouden van leden. Senioren zullen niet snel stoppen of naar een andere fitnessclub overstappen als ze in hun club sociale contacten opgebouwd hebben.

Plezier en veiligheid gaan hand in hand. Zorg ervoor dat de groepslessen technisch verantwoord en veilig zijn. Instructeurs dienen hun lessen in gepast tempo op te bouwen en indien nodig, oefeningen te herhalen. Dit om een ​​zekere mate van frustratie te voorkomen. Daag senioren zowel mentaal als fysiek uit. Passende muziek voor groepslessen is belangrijk voor een goed gevoel en sfeer in de les. Houd hierbij rekening met het volume van de muziek.

Ook functional training met persoonlijke begeleiding en aqualessen zijn populair en geschikt voor de oudere leden. Zet deze activiteiten in de ochtenden en in de daluren op het rooster. Wees hierbij consistent met lestijden en -dagen.

Het aanbieden van een speciaal abonnement voor senioren waarmee men in de daluren kan sporten tegen een gereduceerd tarief, werkt veelal motiverend. Daarnaast is een samenwerking met een fysiotherapeut in je fitnesscentrum zeker het overwegen waard als je veel oudere leden hebt of aan wilt trekken.

Marketing
Om senioren te bereiken zullen marketingacties en reclamecampagnes op deze doelgroep gericht moeten zijn. Creëer in je berichtgeving een gevoel van begrip naar deze doelgroep. Stem hier ook je beeldmateriaal op af. Dus geen afgetrainde jongeren in hippe sportkleding maar vitale, gelukkig en gezond uitziende sportende mensen van middelbare leeftijd. Bedenk goede benamingen voor je aanbod aan senior activiteiten, lesnamen zoals 60+Fit en 70+Fit klinken minder aantrekkelijk dan bijvoorbeeld Vitaal&Fit.  

Promoot je seniorenprogramma's in seniorencentra. Werk samen met fysiotherapeuten en artsen. Breng je boodschap aan de man middels bijvoorbeeld posters, reclameborden, nieuwsbrieven, e-mails, brievenbus-folders etc. Naast deze informatiedragers voor reclame-uitingen is mond-op-mond reclame nog altijd een van de effectiefste reclames.

Als je de in dit artikel genoemde aandachtspunten in acht neemt, dan zullen jouw seniorleden naar alle waarschijnlijkheid je beste ambassadeurs zijn en middels mond-op-mond-reclame nieuwe leden aanbrengen.